آزمایش CVS چیست؟

مدت زمان 3 مطالعه
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

آزمایش CVS چیست؟

آزمایش CVS آزمایشی است که در زمان بارداری انجام می شود. آزمایش سی وی اس  یک آزمایش تشخیصی است که برای تشخیص نقص‌ های مادرزادی و اختلالات کروموزومی مانند تریزومی ۱۸ و سندرم داون تجویز می شود. معمولا این آزمایش در هفته 11 الی 13 بارداری انجام می گیرد.

معمولا برای بررسی بیماری های احتمالی در جنین از آب جفت نمونه برداری می شود. در هنگام انجام آزمایش، پزشک قسمت باریکی از جفت را با استفاده از سوزن باریکی و از راه شکم برای نمونه گیری جدا می کند.
این آزمایش از راه گردن رحم با استفاده از انبری کوچک یا سوزنی باریک انجام می گیرد. البته این آزمایش بسته به وضعیت جفت دارد، که در هر دو حالت از روش سونوگرافی (امواج فراصوتی) استفاده می شود، تا متخصص زنان بتواند سوزن را در محل مناسب فرو برده و نمونه برداری کند. که پس از آن نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود.

آزمایش-CVS-چیست؟

چرا باید برای تشخیص بیماری جنین نمونه از جفت برداشته شود؟

دو نوع آزمایش قبل از زایمان وجود دارد: تست های آزمایشی، تست های تشخیصی. نمونه برداری از جفت از آزمایش های تشخیصی به شمار می رود. آزمایش های تشخیصی معلومات کامل تر و دقیق تری نسبت به تست های آزمایشی در اختیار ما قرار می دهند.
تست های آزمایشی می تواند نشانه های ابتلای جنین به بیماری را نشان دهند. طوری که اگر این نشانه ها در تست های آزمایشی ظاهر شد می بایست خانم باردار فورا تست های تشخیصی مثل نمونه برداری از جفت را انجام دهد. این آزمایش ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری را تشخیص خواهد داد. آزمایش سندروم داون یکی از این آزمایش ها است که زنان باید در دوران بارداری انجام دهند. اگر در آزمایش های اولیه علائم ابتلا به بیماری ظاهر شد زن باردار باید آزمایش نمونه برداری از جفت جهت گرفتن نتیجه نهایی انجام دهد.

هنگام انجام آزمایش CVS چه اتفاقی می افتد؟

• در ابتدا پزشک با استفاده از سونوگرافی محل دقیق جفت جنین را مشخص می نماید تا پزشک بتواند تصمیم بگیرد که از راه شکم یا گردن رحم این آزمایش را انجام دهد.
  • ممکن است پزشک از بی حسی موضعی استفاده کند.
  • اگر پزشک تصمیم گرفت آزمایش را از راه شکم انجام دهد، سرنگی باریک وارد رحم می کند و با آن سرنگ نمونه برداری می کند.
  • پزشک در حین نمونه برداری از سونوگرافی نیز استفاده می نماید و هر مرحله را روی مانیتور مخصوص نگاه می کند.

بعد از انجام آزمایش CVS نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود. بسياری از زنان از انجام این آزمایش احساس درد و ناراحتی می کنند و درد آن را شبیه درد دوران قاعدگی توصیف می نمایند. اما اگر این آزمایش CVS از طریق گردن رحم انجام شود بدون هیچ گونه درد است.

در صورت وجود علائم زیر حتماً به متخصص زنان  مراجعه نمایید:

• خونریزی شدید
  • ترشح مایع شفاف از واژن
  • انقباضات رحمی یا درد هنگام لمس شکم
  • احساس تب و لرز (حالتی شبیه سرماخوردگی).

زایمان سزارین

زایمان طبیعی

درمان ناباروری

غربالگری دوران بارداری

دکتر گیتی محمدابراهیم جراح و متخصص بیماری های زنان، زایمان و نازایی می باشند.

ایشان داراری مدارک پزشكي عمومی از دانشگاه تهران، تخصص زنان  از دانشگاه قزوين، دوره هيستروسكوپي از دانشگاه تهران، دوره سونوگرافي زنان و كارگاه ليزر در بيماری هاي زنان می باشند.

سه × یک =

Call Now Buttonتماس با دکتر گیتی محمدابراهیم