آندومتریوز و بارداری

اگر به سلامت بدن خود اهمیت می دهید، می بایست حداقل هر هشت ماه یکبار توسط متخصص زنان مورد معاینه قرار گرفته و از عدم وجود بیماری های زنان اطمینان حاصل فرمایید. یکی از شایع ترین بیماری ها در بین زنان و دختران وجود کیست تخمدان و یا اختلال در تخمدان است. بافت طبیعی داخل رحم را آندومتریوم گویند. دوران قائدگی باعث می شود تا بافت داخل رحم تغییر کند. در هر بار خونریزی بافت داخل رحم ریخته می شود و به شکل لخته های خونی از واژن خارج می گردد. در صورتیکه بافت آندومتر در جایی غیر از رحم رشد و تکثیر یابد، مانند هر نوع اختلال دیگری در نظم بدن باعث بیماری شده و پیگیری های لازم را می طلبد. علت این نوع اختلال تا کنون مشخص نشده است ولی رشد آندومتر در مثانه، لگن، روده و لوله های رحمی امکان پذیر است.

آندومتریوز-و-بارداری

علائم آندومتریوز

با توجه به شدت بیماری و محلی که آندومتریوز رشد کرده است، علائم بیماری متفاوت می باشد. در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

1. در صورتی که آندومتریوز در داخل مثانه رشد کرده باشد، علائمی مانند درد در هنگام دفع ادرار را به دنبال دارد.
  2. یکی از شایع ترین علائم آندومتریوز درد در دوران قائدگی می باشد. زیرا در دوران قائدگی دیواره رحمی ریزش کرده و به علت قرار نگرفتن آندومتریوز در جای خود، درد های غیر قابل تحمل را موجب می گردد.
  3. وجود آندومتریوز در داخل روده موجب درد در هنگام اجابت مزاج می شود.
  4. در مواقعی که آندومتریوز داخل لگن باشد سبب درد در هنگام مقاربت و دوران قائدگی می گردد.
  5. آندومتریوز می تواند بر روی لوله های رحمی نیز رشد و تقویت شود. در این حالت بیمار دچار چسبندگی لوله و در نهایت ناباروری می شود. زیرا زمانی که لوله ها به یکدیگر می چسبند، اجازه نمی دهند تا لقاح و ترکیب سلول های اسپرم و تخمک صورت گیرد.
دکتر گیتی محمد ابراهیم جراح و متخصص زنان در غرب تهران با بهره گیری از روش های نوینی به درمان انواع بیماری های زنان می پردازد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۴۴۲۱۰۰۳۴ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان آندومتریوز

با توجه به تفاوت علائم آندومتروز و جایگاه آن در داخل بدن بیمار، پزشک متخصص زنان می تواند درمان های متفاوتی را برای بیمار تجویز کند. درمان های مربوط به این بیماری می بایست پیش از تصمیم به بارداری صورت پذیرد چرا که منجر به ناباروری می گردد. و درمان آن حین بارداری ممکن نمی باشد. در مواردی که بیماری آندومتریوز موجب چسبندگی لوله ها شده است، پزشک دستور به جراحی می دهد. با این جراحی چسبندگی داخل لوله ها تا حد زیادی کاهش یافته و توانایی باروری بیمار بازگردانده می شود. در پی این جراحی تمامی درد های مربوط به وجود آندومتریوز از بین می رود.

تشخیص آندومتریوز

در پی مراجعه بیمار به پزشک متخصص زنان و وجود علائم اولیه این بیماری، پزشک به منظور معاینه دقیق تر او از روش لاپراسکوپی استفاده می کند. لاپراسکوپی وسیله ای است که  داخل رحم شده و از داخل رحم مشاهداتی تهیه می کند. این دوربین داخل لگن و تخمدان ها را وارسی می کند و در صورتی که آثاری از آندومتریوز بر روی آن ها مشاهده کند، از آن نمونه برداری انجام می دهد.

5 × یک =