علائم و تشخیص اندومتریوز – رابطه آن با سرطان و ناباروری

اندومتریوز

اندومتریوز به رشد غیر طبیعی توده هایی در بافت اندومتریال گفته می شود. بافت اندومتریال همان دیواره داخلی رحم می باشد. بافت اندومتریال هر ماهه در زمان قاعدگی خونریزی کرده و فرو می ریزد. زائده های اندومتریوز در اکثر مواقع در تخمدان ها، لوله های فالوپ، سطح رحم، روده ها و حفره لگنی یافت می شوند. به ندرت پیش می آید که این توده ها واژن، دهانه رحم و مثانه را درگیر کنند. و خیلی کم پیش می آید که این توده ها بیرون از ناحیه لگنی را درگیر کنند. اندومتریوز در کبد، مغز، ریه و اسکار های قدیمی در اثر جراحی نیز یافت شده است. این توده ها معمولاً خوش خیم هستند.

اندومتریوز

تشخیص اندومتریوز

اندومتریوز در یکی از درجات( خیلی خفیف، خفیف، متوسط و شدید) طبقه بندی می شوند ( بر اساس محل دقیق، وسعت توده ها و عمق آندومتریوز و حضور یا شدت بافت اسکار و حضور آندومتریوز در تخمدان ها ) .

علائم اندومتریوز

اکثر زنان که به آندومتریوز مبتلا هستند، در حقیقت علائمی ندارند. در صورت وجود علائم ، شایع ترین آنها به شرح زیر است:

• درد (معمولاً دردهای لگنی) که معمولاً قبل از شروع قاعدگی بروز می کنند و بعد از آن کاهش می یابند.
  • رابطه جنسی واژنی دردناک
  • انقباض و درد در حین رابطه جنسی
  • درد و انقباض در حین اجابت مزاج یا ادرار کردن
  • نازایی
  • درد حین آزمایشات لگنی

شدت درد در ماه های مختلف متفاوت است و در افراد مختلف شدت درد متفاوت است. برخی زنان علائمی که تجربه می کنند به مرور شدید می شود در حالی که در برخی دیگر درد به مرور کاهش می یابد.

اندومتریوز و سرطان

برخی مطالعات نشان داده که افزایش احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان تخمدان در زنان مبتلا به آندومتریوز وجود دارد. این احتمال در زنانی که هم به آندومتریوز دچار هستند و هم مشکل ناباروی دارند، بیشتر است. مصرف داروهای OCPs که برای درمان اندومتریوز است، تاثیر زیادی بر کاهش این ریسک دارد.

افزایش احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان تخمدان در زنان مبتلا به آندومتریوز وجود دارد. دکتر گیتی محمد ابراهیم جراح و متخصص زنان با بهره گیری از روش های نوینی به درمان آندومتریوز می پردازد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144210034 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

اندومتریوز و ناباروری

آندومتریوز در زنان نابارور به نسبت زنانی که یکبار باردار شده اند، بیشتر دیده می شود. با این حال زنانی که به آندومتریوز خفیف تا متوسط مبتلا هستند می توانند باردار شوند. 70درصد زنانی که به آندومتریوز خفیف تا متوسط مبتلا هستند، می توانند باردار شوند. دلیل کاهش قدرت باروری در زنان مبتلا به آندومتریوز تا کنون شناخته شده نیست. آندومتریوز با به وجود آوردن جای اسکار در محدوده لگنی، به طور کلی ساختار ناحیه را بهم می ریزد. نازایی به دلیل مشکلات هورمونی و آناتومی رحم به وجود می آید. همچنین امکان دارد اندومتریوز بر روند تخمک گذاری اختلال ایجاد کند.

منبع: https://www.medicinenet.com/endometriosis/article.htm#does_endometriosis_cause_infertility

بیست + نوزده =