بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم چیست؟ علل های بارداری خارج از رحم کدامند؟ راه های تشخیص بارداری خارج از رحم چیست؟ برای دانستن پاسخ این سوالات مطلب ذیل را بخوانید.

یکی از دلایل شایع خونریزی های غیر طبیعی و درد در سه ماهه اول باردای، بارداری خارج از رحم می باشد. یعنی لقاح خارج از رحم انجام شده است و به رشد خود ادامه می دهد.

زمانی که تخمک از تخمدان ها آزاد شد وارد لوله های رحمی می شود لوله های رحمی رابطی بین تخمدان و فضای داخل رحم هستند. اسپرم که وارد رحم شده است به سمت لوله رحم حرکت می کند سپس اسپرم و تخمک در لوله های رحمی به هم می رسند و در اولین مرحله جنین در لوله شکل می گیرد و جنینی که در لوله تشکیل شده آرام به سمت فضای داخل رحم حرکت می کند و ظرف دو تا سه روز در داخل رحم جایگزین می شود و به رشد خود ادامه می دهد و اگر مشکلی در انتقال این جنین به داخل رحم به وجود بیاید امکان دارد جنین در هر نقطه از لوله، داخل تخمدان و شکم رشد کند که در این حالت بارداری خارج از رحم اتفاق می افتد.

اگر بارداری خارج از رحم به موقع تشخیص داده نشود چه عواقبی در پی دارد؟

. اگر بارداری خارج از رحم به موقع تشخیص و درمان نشود ممکن است درحالت حاد لوله رحمی که با درد ناگهانی شدید همراه است پاره شود و فرد دچار خونریزی داخلی شود که در این حالت فشار خون کاهش می یابد  و در فرد سردرد، حالت تهوع، سر گیجه و در نهایت حالت سنگ کوپ ایجاد می شود. ۱۰ درصد مرگ و میرهای مرتبط با عوارض بارداری می تواند ناشی از بارداری خارج رحم تشخیص داده نشده باشد به همین دلیل بارداری خارج از رحم مسئله بسیار مهمی در طب زنان است.

بارداری خارج از رحم

علل های بارداری خارج از رحم

• مشکل درمسیر عبور جنین به خصوص در لوله های رحمی که مهم ترین عامل آن سابقه جراحی های لوله رحمی است.
  • شکست خوردن روش های جلوگیری از بارداری مانند: بستن لوله، استفاده ازIUD  و قرص های ضد بارداری
  • وجود مشکل مادرزادی در لوله های رحمی
  • سابقه عفونت های مکرر رحمی که باعث عفونت لگن شده است.
  • رفتار های پر خطر جنسی

دکتر گیتی محمد ابراهیم جراح و متخصص زنان در غرب تهران با بهره گیری از روش های نوین به درمان انواع بیماری های زنان  می پردازد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۴۴۲۱۰۰۳۴ تماس حاصل فرمایید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

علائم بارداری خارج از رحم

• دردهای زیر شکمی در سه ماهه اول
  • لکه بینی و خونریزی های نامنظم همراه با درد

این دو علامت از مهم ترین علامت های بارداری خارج از رحم می باشد.

تشخیص بارداری خارج از رحم به کمک سونوگرافی

سونوگرافی داخلی یا واژینال یک ابزار بسیار مهم در تشخیص بارداری خارج از رحم می باشد. در هفته های ابتدایی بارداری ممکن است سونوگرافی  جنین را نشان ندهد ولی به کمک سونوگرافی واژینال می توان یک هفته بعد از عقب افتادن قاعدگی بارداری جنین را تشخیص داد. در بعضی مواقع آزمایش فرد بارداری را مثبت نشان می دهد ولی در سونوگرافی واژینال بعد از ۵ الی ۶ هفته جنین مشخص نیست پس حتما جنین در خارج از رحم تشکیل شده است و این مسئله احتمال بارداری بیرون از رحم را مطرح می کند.

روش های درمان بارداری خارج از رحم

• درمان های دارویی:

تزریق داروی متوتراکسات باعث کشته شدن سلول جنین می شود و در بارداری خارج از رحم زمانی که رحم خیلی بزرگ نباشد اثر دارد.

• درمان های جراحی: در بعضی مواقع توده رحمی بسیار بزرگ است و جراح متخصص زنان از ابتدا جراحی را پیشنهاد می دهد که به دو روش انجام می شود:
  • لاپاراسکوپی در شرایط پایدار بیمار انجام می شود.
  • جراحی باز در شرایط اورژانسی انجام می شود.

13 − دوازده =