جراحی شایع در زنان

جراحی در زنان هراس آور و استرس زا است اما با داشتن آگاهی از انواع جراحی های زنان می توان تا حد زیادی این اضطراب را کاهش داد در ادامه به توضیح بیشتر جراحی های اورژانس ی برای زنان پرداخته می شود .

خونریزی های واژینال

در مواردی که بیمار درد شکم و خونریزی واژیننال دارد باید اقدامات لازم تحت نظر سرویس زنان صورت گیرد و احتمال وقوع خونریزی شدید واژینال که بیمار را در شوک برده و به درمان های معمول مقاوم باشد و نیاز به برداشتن اورژانس رحم جهت حفظ جان بیمار باشد ، وجود دارد . در سایر موارد معمولا این بیماران در بخش زنان مورد ارزیابی قرار می گیرند .

جراحی شایع زنان

اورژانس های ژنیکولوژیک ایجاد کننده درد شکم

برخی اورژانس های ژنیکولوژی می تواند کشنده باشد و در خانم ها باید حتما توجه به این موارد داشت . در اخذ شرح حال زنان این موارد پرسیده می شود :

سابقه خانوادگی بخصوص سرطانهای تخمدان و سینه ، شرح حال دارویی شامل دارو های هورمونی و ضدبارداری ، شرح حال بیهوشی و جراحی بخصوص سزارین و زایمان های قبلی ، تاریخ آخرین قاعدگی ، سن منارک و منوپوز ، الگوی خونریزی قاعدگی اعم از نظم ، تعداد روزها و .. ، شرح حال عفونت های لگنی ، شرح حال از نظر شرکای نسی در طول زمان و سابقه رفتارهای پر خطر.

در معاینه ناحیه تناسلی زنانه ، معاینه Bimanual دو دستی بسیار مهم است . دو انگشت داخل کانال واژینال و یک دست روی شکم گذاشته می شود و سایز و شکل رحم و آدنکس ها بررسی می شوند . معاینه رکتوواژینال به این شکل است که یک انگشت داخل واژن و یک انگشت درون رمتوم قرار می گیرد و به صورت کامل احشاء لگن لمس می شود . به طور درد پایین شکم ، در کنار تندرنس در حرکت دادن سرویکس مطرح کننده عفونت لگنی است .

کیست تخمدان

کیست های تخمدان انواع مختلفی دارند . اگر کیست تخمدان سایز بزرگ ( بالای ۶ ساننتی متر) داشته باشد یا اگر سبب درد شکم شود، نیاز به اقدامات تشخیصی – درمانی دارد . مدالیتی برتر در تشخیص پاتولوژی تخمدان سونوگرافی شکمی و ترانس واژینال است . اگر بیمار در سن باروری است می توان به کمک لاپاراسکوپی cyst را از تخمدان خارج کرد . اگر محتویات کیست به داخل پریتوئن ریخته شود ، باید کاملا شست و شو شودبه خصوص در کیست های درموئید که اگر در پریتوئن باقی بماند ، پریتونیت شیمیای وسیع ایجاد می کند .

نکته مهم

اگر جزء solid در کیست تخمدان وجود داشته باشد ، احتمال بدخیمی بسیار زیاد است و باید فروزن حین عمل از cyst انجام شود و در صورت بدخیمی نیاز به جراحی وسیع است .

دکتر گیتی محمد ابراهیم جراح و متخصص زنان در غرب تهران با بهره گیری از روش های نوین به درمان بیماری های زنان می پردازد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۴۴۲۱۰۰۳۴ تماس حاصل فرمایید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درد مزمن لگنی

علل مختلفی دارد ولی گاهی ممکن است با درد شدید شکم و لگن و تندرنس تحتانی شکم مراجعه کنند . از شایع ترین علت های این بیماری اندومتریوز ( غدد واسترومای رحمی نابجا ) و اندرومتریوما ( کیست شکلاتی ) می باشند . در صورت پارگی اندومتریوما محتویات شکلاتی در کل شکم پراکنده می شود و احتمال پریتونیت ژنرالیزه وجود دارد . در لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی impland های پاتوگنومونیک با نمای باروت تفنگ دیده می شود . درمان این بیماری در مراحل پیشرفته لاپاراتومی و شست و شوی شکم است . اگر علائم خیلی شدید و ناتوان کننده باشد و بیمار تمایل به باروری نداشته باشد ؛ کل رحم و تخمدان ها برداشته می شود .

کلام آخر

داشتن اطلاعات کافی در مورد بیماری های به خانم ها کمک می کند در صورت داشتن علائمی زودتر متوجه آن شوند و اقدامات لازم را انجام دهند . برای مشاوره های بیشتر می توانید به متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید .

پانزده + 7 =