جراحی کیست تخمدان

به تشکیل شدن یک یا چند کیست غیر طبیعی در تخمدان، کیست تخمدان می گویند، که حاوی نوعی مایعی است که در تخمدان رشد و نمو می کند. اغلب خانم ها به کیست فولیکولار مبتلا می شوند، که در یکی از فولیکول های تولید کننده تخمک مشکل جزئی وجود داشته باشد. کیست های تخمدان انواع مختلفی دارد و معمولا در زمان تخمک گذاری خانم ها اتفاق می افتد.
کیست تخمدان هیچ گونه علائم و نشانه ای ندارد، اما اگر خانمی به درد یا نفخ در ناحیه شکم، درد در زیر کمر، داشتن سیکل قاعدگی دردناک، احساس درد در رابطه جنسی، تهوع و استفراغ، کم اشتهایی یا سوء تغذیه دچار شود، بیانگر این است که به کیست تخمدان بدخیم و سرطانی مبتلا می باشد.

جراحی-کیست-تخمدان

جراحی کیست تخمدان

اگر کیست با برخی از داروها یا هورمون درمانی رفع نشود، و رشد سریعی داشته باشد، انتخاب جراحی توسط یک متخصص زنان با تجربه و حاذق بهترین گزینه برای برداشتن کیست ایجاد شده می باشد. انجام لاپاراسکوپی یا سیستکتومی به منظور تشخیص و درمان در مراحل ابتدایی انجام می شود. عمل لاپاراسکوپی نوعی جراحی بی خطر و بدون درد می باشد. در این عمل 2 الی 3 برش کوچک و ظریف 1 سانتی متری در دیواره شکم ایجاد می کنند و دوربینی از طریق یکی از شکاف ها وارد تخمدان می کنند که توانایی دیدن کیست را برای جراح فراهم کند. جراح حفره های شکم را با گاز دی اکسید کربن پر می کند تا ناحیه داخلی به راحتی قابل مشاهده باشد. سپس از برش دیگری با ابزار استرلیزه شده اقدام به حذف و برداشتن کیست می نماید.
جراحی کیست تخمدان با بیهوشی عمومی انجام می شود ،  بیمار توانایی انجام کار و فعالیت های روزمره  خود ر ا بعد از جراحی کیست تخمدان دارد ،اما نیاز است مراقبت های بعد از جراحی را  رعایت کند . فقط دو روز بعد از این عمل به بیمار آنتی بیوتیک تجویز می نمایند، که باید طبق دستورالعمل پزشک مصرف نماید.
یکی از مزایای عمل لاپاراسکوپی نسبت به جراحی های سنتی در این است که ، زمان ریکاوری در آن کم می باشد و  درد و زخم حاصل از آن بسیار کم می باشد که بیمار بعد از عمل به فعالیت های روزمره می پردازد. بیشتر جراح ها برای حذف کیست داخل تخمدان، روش لاپاراسکوپی را به بیمار معرفی می کنند، زیرا عوارض جانبی حادی به همراه ندارد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

زایمان طبیعی