سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به هر رشد سرطانی که از تخمدان شروع می شود اشاره می کند.سرطان تخمدان پنجمین علت مرگ و میر، ناشی از سرطان در زنان است .متاسفانه در میان سرطانهای زنان، کسانی که مبتلا به سرطان رحم، سرطان دهانه رحم و تخمدان هستند، بیشترین مرگ و میر را دارند.

عوامل خطر ابتلا به سرطان تخمدان عبارتند از: سابقه خانوادگی، سن بالاتر، سابقه باروری، و چاقی.

گزینه های درمان عبارتند از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی.

علائم سرطان تخمدان

اکثر سرطانهای تخمدان در اپیتلیوم یا پوشش خارجی بینی از تخمدان شروع می شوند.در مراحل اولیه ممکن است علائم کم یا بدون علائم باشد .

علائم ممکن است شبیه به شرایط دیگری مانند سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا یک مشکل مداوم مثانه باشد.

علائم اولیه سرطان تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•     درد در لگن، شکم کمر یا قسمت پایین بدن
  •     درد پشت
  •     سوء هاضمه
  •     احساس سیری سریع هنگام خوردن
  •     ادرار مکرر و فوری
  •     درد در هنگام رابطه جنسی
  •     تغییرات در عادات روده، مانند یبوست

با پیشرفت سرطان، ممکن است  علائم زیر نیز وجود داشته باشد:

•     حالت تهوع
  •     کاهش وزن
  •     تنفس
  •     خستگی
  •     از دست دادن اشتها

اگر یک فرد نفخ، فشار و یا درد در شکم یا لگن که بیش از چند هفته طول می کشد داشته باشد ، باید فورا به متخصص زنان مراجعه کنند

سرطان-تخمدان

علل سرطان تخمدان

سرطان تخمدان زمانی اتفاق می افتد که سلول ها به شکل غیرمتمرکز تقسیم و ضرب شوند. با این حال، دقیقا چرا این اتفاق می افتد روشن نیست.

• سابقه خانوادگی

زنان با بستگان نزدیک که مبتلا به سرطان تخمدان یا پستان هستند، در مقایسه با سایر زنان خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهند.

• سن

اغلب موارد سرطان تخمدان پس از یائسگی و به ویژه در زنان بالای 63 سال رخ می دهد. قبل از 40 سالگی نادر است.

• سرطان پستان

زنان مبتلا به تشخیص سرطان سینه شانس بیشتری برای تشخیص سرطان تخمدان دارند.

به همین علت، زنان مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده می شوند و کسانی که ژن BRCA1 یا BRCA2 را آزمایش می کنند ممکن است به عنوان درمان پیشگیرانه ای از اوورفکتومی استفاده کنند.

• هورمون درمانی

HRT کمی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد. به نظر می رسد که خطر ادامه پیدا کند HRT ادامه می یابد و به زودی به محض درمان متوقف می شود.

• چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان های بسیاری را افزایش دهد. سرطان تخمدان در زنان با شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 30 سال رایج است.

• آندومتریوز

زنان مبتلا به اندومتریوز حدود 30 درصد بیشتر از سایر زنان خطر  ابتلا به سرطان تخمدان را دارند

تشخیص سرطان تخمدان

متخصص زنان  معاینه لگنی را انجام خواهد داد و برای هر گونه ناهنجاری قابل لمس در رحم یا تخمدان بررسی می شود. آنها همچنین سابقه پزشکی و سابقه خانوادگی بیمار را بررسی خواهند کرد.

زایمان سزارین

زایمان طبیعی