پولیپ رحم چیست؟

پولیپ رحم و عوارض آن

پولیپ رحم به رشد بیش از اندازه بافت رحم گفته می شود و می توان گفت یک چهارم زنان دچار این بیماری می شوند. این درصد بالا برای زنان خطراتی به همراه دارد که بخش مهم اعضای بدن آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. حال پولیپ رحم چه علائمی دارد و چگونه می توان به وجود آن پی برد. با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیح بیشتر این بیماری و تشخیص و درمان آن بپردازیم.

پولیپ-رحم

پولیپ رحم چیست؟

رحم دارای بافتی به نام اندومتر است و پولیپ رحم توده های کوچکی هستند که از این بافت ایجاد می شوند. این توده ها به دیواره رحم می چسبند و داخل حفره رحم گسترش می یابد. زمانی که رشد سلول های داخل رحم افزایش یابد منجر به ایجاد پولیپ می شود که به آن پولیپ های آندومتر نیز می گویند. این توده ها عموما خوش خیم هستند و به ندرت به سرطانی شدن منتهی می شود.

اندازه پولیپ ها می تواند چند میلی متر یا چند سانتی متر باشد که به وسیله یک پایه به دیواره رحم وصل می شود. پولیپ ها داخل رحم وجود دارند که احتمال این وجود دارد که وارد واژن نیز شوند. این پولیپ ها اغلب در بین زنان یائسه ایجاد می شود و یا افرادی که به سن یائسگی خود نزدیک می شوند.

علائم پولیپ رحم

علائمی که بر اثر پولیپ ایجاد می شود عبارتند از :

• خونریزی های بین دو دوره قاعدگی
  • دوره های عادات ماهانه دردناک
  • خونریزی های بعد از شروع یائسگی
  • ایجاد ناباروری در زنان
  • قاعدگی های نامرتب

این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی از زنان این بیماری بدون علائم خاصی است و ممکن است در چکاپ های دوره ای متوجه وجود بیماری شوند.

چرا پولیپ ایجاد می شود؟

برای اینکه علت ایجاد پولیپ رحم چیست چند موضوع مطرح می شود یکی از مهم ترین دلیلی که متخصصان از بروز آن ارائه می دهند ، هورمون است. پولیپ های رحم نسبت به هورمون های استروژن واکنش نشان می دهند و با افزایش هورمون استروژن پولیپ ها رشد می کنند.

عوارض پولیپ رحم

پولیپ رحم خود به عنوان یکی از عامل ناباروری محسوب می شود و ممکن است بعد از برداشتن این پولیپ ها راه های فرزند آوری هموار شود.

پولیپ رحم می تواند در افرادی که چاق هستند و یا در دوره یائسگی هستند ، خطرناک است و افرادی که بیماری مانند فشار خون دارند باید در درمان به موقع آن کوشا باشند.

شایع ترین توده لگنی در زنان است که در سنین بیست و پنج تا پنجاه سال دیده می شود و معمولا به صورت اتفاقی کشف می شود . دکتر گیتی محمد ابراهیم متخصص زنان در غرب تهران با بهره گیری از روش های نوینی به درمان انواع بیماری های زنان می پردازد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۴۴۲۱۰۰۳۴ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

تشخیص پولیپ رحم

برای تشخیص این بیماری روش های مختلفی وجود دارد که متخصص زنان بعد از معاینه و بررسی علائم ، یکی از آن ها را برمی گزیند.

برخی از روش هایی که از آن استفاده می شود عبارتند از : سونوگرافی ترانس واژینال ، سونوهیستروگرافی ، هیستروسکوپی و نمونه برداری از آندومتر . این روش ها با توجه به وضعیت جسمی بیمار انتخاب می شود.

کلام آخر

بیماری شایع زنان به خصوص در مواردی که در باروری دخیل هستند، باید در زودترین زمان پیگیری شوند. گرچه همانطور که ذکر شد پولیپ رحم یک توده بدخیم سرطانی نیست و به ندرت به سرطان رحم منتهی می شود. اما به خاطر مشکلاتی که ممکن است برای زنان به وجود آورد باید مورد بررسی قرار گیرد . در صورت وجود علائم و مشاهده آن باید به متخصص زنان مراجعه نمایید و در زودترین زمان درمان آن را آغاز کنید. در عموم موارد درمان آن ساده و قابل دسترس خواهد بود.

16 − سیزده =