آرشیو ماهانه: سپتامبر 2018

علائم و تشخیص اندومتریوز – رابطه آن با سرطان و ناباروری

اندومتریوز

اندومتریوز به رشد غیر طبیعی توده هایی در بافت اندومتریال گفته می شود. بافت اندومتریال همان دیواره داخلی رحم می باشد. بافت اندومتریال هر ماهه در زمان قاعدگی خونریزی کرده و فرو می ریزد. زائده های اندومتریوز در اکثر مواقع در تخمدان ها، لوله های فالوپ، سطح رحم، روده ها و حفره لگنی یافت می شوند. به ندرت پیش می آید که این توده ها واژن، دهانه رحم و مثانه را درگیر کنند. و خیلی کم پیش می آید که این توده ها بیرون از ناحیه لگنی را درگیر کنند. اندومتریوز در کبد، مغز، ریه و اسکار های قدیمی در اثر جراحی نیز یافت شده است. این توده ها معمولاً خوش خیم هستند.

اندومتریوز

تشخیص اندومتریوز

اندومتریوز در یکی از درجات( خیلی خفیف، خفیف، متوسط و شدید) طبقه بندی می شوند ( بر اساس محل دقیق، وسعت توده ها و عمق آندومتریوز و حضور یا شدت بافت اسکار و حضور آندومتریوز در تخمدان ها ) .

علائم اندومتریوز

اکثر زنان که به آندومتریوز مبتلا هستند، در حقیقت علائمی ندارند. در صورت وجود علائم ، شایع ترین آنها به شرح زیر است:

• درد (معمولاً دردهای لگنی) که معمولاً قبل از شروع قاعدگی بروز می کنند و بعد از آن کاهش می یابند.
  • رابطه جنسی واژنی دردناک
  • انقباض و درد در حین رابطه جنسی
  • درد و انقباض در حین اجابت مزاج یا ادرار کردن
  • نازایی
  • درد حین آزمایشات لگنی

شدت درد در ماه های مختلف متفاوت است و در افراد مختلف شدت درد متفاوت است. برخی زنان علائمی که تجربه می کنند به مرور شدید می شود در حالی که در برخی دیگر درد به مرور کاهش می یابد.

اندومتریوز و سرطان

برخی مطالعات نشان داده که افزایش احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان تخمدان در زنان مبتلا به آندومتریوز وجود دارد. این احتمال در زنانی که هم به آندومتریوز دچار هستند و هم مشکل ناباروی دارند، بیشتر است. مصرف داروهای OCPs که برای درمان اندومتریوز است، تاثیر زیادی بر کاهش این ریسک دارد.

افزایش احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان تخمدان در زنان مبتلا به آندومتریوز وجود دارد. دکتر گیتی محمد ابراهیم جراح و متخصص زنان با بهره گیری از روش های نوینی به درمان آندومتریوز می پردازد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144210034 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

اندومتریوز و ناباروری

آندومتریوز در زنان نابارور به نسبت زنانی که یکبار باردار شده اند، بیشتر دیده می شود. با این حال زنانی که به آندومتریوز خفیف تا متوسط مبتلا هستند می توانند باردار شوند. 70درصد زنانی که به آندومتریوز خفیف تا متوسط مبتلا هستند، می توانند باردار شوند. دلیل کاهش قدرت باروری در زنان مبتلا به آندومتریوز تا کنون شناخته شده نیست. آندومتریوز با به وجود آوردن جای اسکار در محدوده لگنی، به طور کلی ساختار ناحیه را بهم می ریزد. نازایی به دلیل مشکلات هورمونی و آناتومی رحم به وجود می آید. همچنین امکان دارد اندومتریوز بر روند تخمک گذاری اختلال ایجاد کند.

منبع: https://www.medicinenet.com/endometriosis/article.htm#does_endometriosis_cause_infertility

افتادگی رحم و بارداری

آیا در ناحیه لگن خود احساس درد دارید؟ آیا به متخصص زنان مراجعه داشته اید و تشخیص افتادگی رحم یا دهانه رحم داده شده است؟ افتادگی رحم و بارداری یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کنید. در صورتی که باردار هستید و تمایل دارید راجع به پیچیدگی ها و مشکلات رایج مربوط به دوران بارداری مانند افتادگی رحم بیشتر بدانید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می نمائیم.

افتادگی رحم به دو صورت امکان پذیر است:

• افتادگی بخشی از رحم یا دهانه رحم ، که در این حالت بخشی از رحم به داخل واژن می افتد.
  • افتادگی کامل رحم و دهانه رحم ، که در این حالت بخشی از بافت های رحم از واژن بیرون می زنند و افتادگی خیلی شدید است.
افتادگی رحم و بارداری

مراحل مختلف افتادگی رحم

• مرحله اول : در این مرحله، دهانه رحم به طرف داخل واژن پایین می آید.
  • مرحله دوم : در این مرحله دهانه رحم تا قسمت بیرونی واژن پایین می آید.
  • مرحله سوم : در این مرحله دهانه رحم در بیرون از واژن قرار می گیرد.
  • مرحله چهارم : در این مرحله کل رحم و دهانه رحم به بیرون از واژن آمده و این وضعیت با نام پروسیدنشیا شناخته می شود.

علل افتادگی رحم در بارداری

عوامل زیادی در افتادگی رحم تاثیرگذار هستند. در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

• با بالا رفتن سن عضلات داخلی و اطراف لگن تضعیف می شود.
  • زور زدن بیش از حد به دلیل یبوست، انباشتگی مایعات در شکم، تومور لگنی و حتی سرفه زدن شدید می توانند به فشار زیاد به ناحیه شکمی منجر شوند.
  • در صورتی که در طول بارداری وزن بیش از حد بالا برود، یا فرد مبتلا به چاقی باشد.
  • در صورتی که فرد یک جراحی در ناحیه لگن داشته باشد.
افتادگی رحم و بارداری یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کنید. دکتر گیتی محمد ابراهیم جراح و متخصص زنان با بهره گیری از روش های نوینی به درمان افتادگی رحم می پردازد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144210034 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

علائم افتادگی رحم در بارداری

در صورتی که افتادگی رحمی در طول بارداری اتفاق بیفتد، امکان دارد که هیچ علائمی مشاهده نشود. ولی در صورتی که افتادگی بیش از حد و شدید باشد، علائم زیر در فرد بروز می کند:

• خونریزی از واژن
  • افزایش ترشحات واژنی
  • مشکلاتی در برقراری رابطه جنسی واژنی
  • در هنگام نشستن، حسی مشابه نشستن بر روی توپ دارید.
  • حس دائمی سنگینی و بیرون زدگی از لگن
  • یبوست شدید و طولانی مدت حتی بعد از اینکه مایعات زیادی مصرف کرده اید.
  • عفونت مکرر مثانه
  • مشاهده بیرون زدگی دهانه رحم و بخشی از رحم از واژن

درمان افتادگی رحم

درمان های غیر جراحی رحم به شرح زیر است:

• کاهش وزن تا به سبب آن فشار کمتری به ناحیه لگن وارد شود.
  • انجام ورزش کگل می تواند به تقویت ماهیچه های لگنی کمک کند.
  • قرار دادن پساری در داخل واژن به این ترتیب رحم و دهانه رحم به سمت بالا شیفت شده و در محل خود قرار می گیرند.

منبع : https://www.momjunction.com/articles/uterine-prolapse-during-pregnancy_00364666/#gref

عوارض، روشها و هزینه لابیاپلاستی

لابیاپلاستی

چرا یک زن خواستار جراحی لابیاپلاستی است؟ هزینه لابیاپلاستی چقدر است؟

دو هدف اصلی برای انجام جراحی لابیاپلاستی، زیبایی و بر طرف کردن احساس درد و ناراحتی می باشد. اکثر زنان هنگام پوشیدن لباس های تنگ، برقراری رابطه جنسی یا ورزش کردن احساس ناراحتی و درد دارند. برخی دیگر از زنان نیز تنها خواستار زیبایی بیشتر و متقارن سازی ناحیه تناسلی هستند. گاهی پیش می آید که فرد هنگام رابطه جنسی از شریک جنسی خود خجالت کشیده و نا خود آگاه به دلیل ظاهر آلت تناسلی خود احساس راحتی ندارد. هزینه لابیاپلاستی با توجه به میزان تغییر درخواستی متفاوت است.

هزینه لابیاپلاستی

من فرزند ندارم آیا باز هم می توانم لابیاپلاستی انجام دهم؟

بله. در صورتی که فرد فرزند داشته باشد یا نداشته باشد، می تواند این جراحی را انجام دهد. در حقیقت مساله مهم این است که آیا لابیای بزرگ شده، ناراحتی و درد فیزیکی برای فرد ایجاد می کند و آیا فرد از ظاهر ناحیه تناسلی خود رضایت دارد.

عوارض و خطرات شایع جراحی لابیاپلاستی چه می باشند؟

شایع ترین عوارض لابیاپلاستی می توانند شامل خونریزی، عفونت یا ایجاد اسکار یا جای زخم باشد ولی این عوارض خیلی معمول نیستند.

بعد از جراحی لابیاپلاستی چه دغدغه هایی وجود دارد؟

فرد در ناحیه جراحی شده، تا چند روز بعد از جراحی احساس درد و ناراحتی داشته ولی به مرور این درد کاهش می یابد. تمامی بیماران با تجویز داروهای مسکن و آنتی بیوتیک مرخص می شوند. بهبود کامل تقریباً 6 هفته به طول می انجامد و تمامی بخیه های مورد استفاده برای بستن برش های جراحی، جذب شوند هستند و نیازی به کشیدن ندارند.

آیا هزینه لابیاپلاستی تحت پوشش بیمه می باشند؟

بیمه ها معمولاً هزینه های این جراحی را به دلیل ماهیت انتخابی و زیبایی آن تحت پوشش خود قرار نمی دهند.

دکتر گیتی محمد ابراهیم جراح و متخصص زنان با بهره گیری از روش های نوینی به انجام جراحی لابیاپلاستی با لیزر در تهران می پردازد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144210034 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

آیا جراحی لابیاپلاستی و واژینوپلاستی می توانند همزمان با هم انچام گیرند؟

بله این امکان وجود دارد و طبق نظر پزشک می تواند انجام گیرد.

چه مدت زمان بعد از جراحی می توانم به سر کار بازگردم؟

اکثر بیماران ظرف مدت 2 تا 4 روز بعد از جراحی می توانند به سر کار خود بازگردند. این مورد همچنین به بیمار بستگی دارد.

تا چه مدت زمان باید فعالیت های جنسی را به تعویض بیندازم؟

هر گونه فعالیت جنسی تا 6 الی 8 هفته بعد از جراحی باید متوقف شود.

آیا شریک جنسی من متوجه این جراحی و تغییرات حاصل از آن می شود؟

در صورتی که لابیا ها در هنگام دخول حس می شدند، هم شما و هم شریک جنسی تان متوجه این تغییر می شوید. شریک جنسی شما با دیدن آلت تناسلی تان متوجه می شود که لابیاها کوچک تر شده و ظاهر و تناسب بهتری دارند.

منبع: https://manhattancenterforvaginalsurgery.com/labiaplasty/#toggle-id-12-closed